دردشکم و نفخ مرموز(IBS)

آیا تا به حال دچار دلپیچه ودرد و نفخ شدید شکمی شده اید ؟تا حدی که احساس کنید به مرز ترکیدن رسیده اید ؟مجبور به دفع گاز و آروغ زدن های مکرر شوید ؟مداوم احساس اجابت مزاج داشته باشید ولی فکر میکنید که بعد از دستشویی همچنان نیاز به دفع مکرر دارید؟گاهی اسهال و گاه یبوست دارید؟؟؟شب راحت به خواب نمیروید و یکسره از خواب میپرید؟گاهی سوزش سر دل و سردرد های پراکنده دارید؟

اما با این همه مشکل وقتی آزمایش و کلونوسکوپی انجام میدهید همه نرمال است .

درست است این علایم بیماری به اسم روده تحریک پذیر یا کولیت عصبی یا (IBS) میباشد .

این بیماری شایعترین اختلال روده بزرگ میباشد .که از رایجترین علل مراجعه بیماران به مطبهای پزشکان داخلی و گوارش است.

علایم کولیت عصبی:

درد و کرامپ های شکمی همراه با دلپیچه و نفخ شدید و دفع مکرر گاز از روده و معده که باعث کاهش کرامپ هاو درد شکمی میشود.اسهال یا یبوست متناوب .احساس دفع ناقص و.تغییر شکل مدفوع به صورت مدفوع بلغمی و نواری شکل یا باریک و …

اکثرا اگر این علایم خفیف باشد با کنترل رژیم غذایی و استرس و تغییر life style بدون دارو کنترل میشود .اما اگر این علایم شدیدتر باشد وتغییرات اجابت مزاج ثابت و پایدار باقی بماند و مواردی که بعدا اشاره میشود باید بررسی دقیق تری شود.

علل و مکانیسم ایجاد کولیت تحریک پذیر:کرامپ و اسپاسم عضلات روده بزرگ که به دلیل افزایش حساسیت (هیپر آلژزی )احشایی دیواره روده و مغز به تجمع میزان طبیعی گاز ودر نتیجه احساس نفخ شدید شکمی است.اما این علایم بدون هیچ التهاب یا آسیب جدی در روده ها میباشد.

چه موقع در بیماران نگران مسایل مهمتری هستیم و پیگیری دقیق تری لازم است؟

• وقتی که علایم فوق بطور ثابت و پایدار و پیشرونده باشد و دوره بهبودی نداشته باشد .
  • اسهال شبانه داشته باشند
  • کاهش وزن و بی اشتهایی با علایم بالا باشد
  • خونریزی از روده و مقعد داشته باشند
  • بلع مشکل یا دردناک داشته باشند
  • تهوع و استفراغ بدون علت مشخص
  • کم خونی فقر آهن بدون علت مشخص
  • درد شکم ثابتی که ارتباطی با دفع گاز و اجابت مزاج نداشته باشد .

عواملی که باعث تشدید علایم بیماری میشود چیست ؟

• تغذیه نا مناسب و عدم تحمل به برخی خوراکی ها مثل لبنیات و نو شیدنی ها و گوشت و مغز ها وغذاهای نفاخ و سبزیجات و سوء جذب اسیدهای صفراوی در روده باریک
  • استرس ها  و مسایل روانی و مشکلات روانپزشکی مثل افسردگی ;هیستری ;اختلالات وسواس (OCD)
  • سن زیر 50 سال
  • جنس مونث و تغییرات هورمونی سیکل پریود
  • سابقه فامیلی مشابه (به دلیل اثر ژن و محیط )
  • بی حرکتی و سبک زندگی نامناسب

عوارض بیماری کولیت عصبییبوست

• اسهال و یبوست مزمن
  • هموروئید و شقاق
  • کیفیت پایین زندگی
  • اختلالات خلقی شامل اضطراب و افسردگی

درمان کولیت عصبی

برای بیماری روده تحریک پذیر درمان قطعی و ریشه ای وجود ندارد بلکه اطمینان بخشی به بیمار وارتباط حمایتی بین پزشک وبیمار مهمترین اصل درمان است .

برخی داروها و رعایت برخی نکات مثل کاهش استرس و اضطراب و تغییر و اصلاح سبک زندگی و

تغذیه مناسب شامل :به موقع و منظم غذا خوردن -پرهیز از غذاهای چرب و سنگین و نوشیدنی های کافئین دار و گاز دار -خوردن آرام و جویدن کامل غذا -خوردن مواد غذایی فیبر دار –

اجابت مزاج تا یکساعت بعد از غذا و..

مشاوره و روان درمانی وتکنیک های کاهنده استرس