بیماری های مقعدی

بیماری های مقعدی ؟

یکی از شایع ترین بیماری هایی که امروزه با آن برخورد میکنیم بیماری های ناحیه مقعد می باشد که خوشبختانه اکثرا به راحتی قابل درمان هستند . در درمان بیماری های مقعدی ، شرایطی که فرد بعد از ابتلا نسبت به درمان آن اقدام نکند و به مرور این بیماری پیشرفت کند و مانند هر بیماری پیشرفته دیگری مشکل ساز شود. عوامل مختلفی در بوجود آمدن این نوع بیماری ها وجود دارد از جمله عدم رعایت بهداشت فردی ، نشستن های زیاد ، عدم مصرف سبزیجات و آب آشامیدنی به اندازه کافی و …متاسفانه اکثر افرادی که به این نوع بیماری ها دچار می شوند از مراجعه به پزشک امتنا کرده و سعی در خوددرمانی میکنند ، مهمترین دلایل این رویکرد اشتباه ، شرم و حیا به علت پوشیده بودن ناحیه بیماری ، ترس از شنیدن پیشرفت بیماری ، ترس از بستری شدن و … می باشد .

درمان بیماری های مقعدی

بیماری های مقعدی و انواع آن:

شقاق مقعد :

این نوع بیماری معمولا بر اثر پارگی قسمت بیرونی مقعد شکل می گیرد که معمولا بر اثر اجابت مزاج یا سفت یا خشک بودن مدفوع و حتی اسهال های آبکی بروز پیدا میکند . ترک مقعدی معمولا با درد و خونریزی بعد یا حین اجابت مزاج همراه است که به مرور فروکش کرده و با اجابت مزاج بعدی خود را مجددا نشان می دهد . در مواردی نادر این بیماری ممکن است نشانه ای از یک التهاب روده یا بیماری آمیزشی یا حتی سرطان باشد .

برای تشخیص این بیماری‌ها انجام تست‌های تکمیلی مانند کولونوسکوپی تحت بی‌هوشی نیاز است.در درمان بیماری های مقعدی استفاده از مکمل های نرم کننده مدفوع یا پسیلیوم با افزایش فیبر رژیم غذایی میتواند یبوست و اجابت مزاج را تحت تاثیر قرار دهد .

هموروئید یا بواسیر :

شایع ترین بیماری مقعدی هموروئید است که اکثرا در سنین 30 سال به بالا بروز پیدا میکند . درواقع وریدهایی در ناحیه مقعد تشکیل می شود که علت آن عموما فشار زیاد به ناحیه پایینی روده می باشد . این فشار ممکن است بر اثر زور زدن زیاد برای دفع مدفوع ، حاملگی ، پیری و … باشد . نشانه آن معمولا خارش بیش از حد ، خونریزی ، درد و بیرون افتادگی می باشد که اکثرا بر اثر دفع مدفوع اتفاق می افتد .

خارش در ناحیه مقعد غالبا بر اثر عدم بهداشت فردی یا حتی افراط در بهداشت بوجود می آید . اگر بدنبال درمان بیماری های مقعدی خود در خانه هستید پیشنهاد می شود روزانه دوبار به مدت 10 تا 15 دقیقه در لگن آب ولرم بنشینید . مصرف سبزیجات ، میوه ها و حبوبات هم باعث نرم شدن مدفوع می شود . همچنین در مواردی بیماری به قدری پیشرفت می کند که نیاز به جراحی می باشد . مراجعه زودهنگام به پزشک می تواند در روند درمان بیماری های مقعدی موثر باشد.

درمان بیماری های مقعدی

مقعد خارش دار :

همانطور که از نامش پیداست به خارش اطراف یا داخل مقعد برمیگردد .  علت اصلی آن هم عدم رعایت بهداشت فردی می باشد . پیشنهاد می شود در صورت ابتلا به این بیماری از لباس های گشاد استفاده کرده و مصرف قهوه ، نوشابه سیاه و چای را کاهش دهید . این موارد ساده می تواند در درمان بیماری های مقعدی تاثیر بسزایی داشته باشد . همچنین تشخیص زودهنگام  این بیماری توسط پزشک می تواند در عدم پیشرفت آن موثر باشد .

راهکارهای عمومی درمان بیماری های مقعدی :

همانطور که ملاحظه میکند وجهه تشابه تمامی بیماری های مقعدی بهداشت فردی می باشد . اگر در این زمینه توجه کافی شود می تواند در کاهش ابتلای افراد به این نوع بیماری ها بسیار موثر باشد . در صورت مشاهده کوچکترین علامت سریعا به پزشک مراجعه کنید وگرنه باید متاسفانه منتظر پیشرفت آن و حتی جراحی باشید . در درمان بیماری های مقعدی حساسیت و وسواس به خرج دهید بخصوص در زمینه بهداشت فردی و مصرف زیاد آب و سبزیجات .