بیماری برونشیت

برونشیت ( bronchitis) به التهاب نایژه‌ها در شش گفته می‌شود.

برونشیت حاد یا مزمن، نما و تظاهراتی متفاوت دارد. هنگامی که نایژه‌ها ملتهب می‌شوند معمولاً انسداد نسبی راه تنفسی، سرفه و ترشح خلط داریم.

نای(تراکه‌آ) به دو شاخه راست و چپ تقسیم می‌شود که این شاخه‌ها نایژه (برونش) نامیده می‌شود. نایژه راست ۲/۵ سانتی‌متر طول دارد و وارد شش راست می‌شود. نایژه چپ ۵ سانتی‌متر طول دارد و وارد شش چپ می‌شود. نایژه‌ها در داخل شش‌ها به شاخه‌های کوچکتری به نام نایژک (برونشیول) تقسیم می‌شوند. شش راست از ۳ لخته (لوب) و شش چپ از ۲ لخته تشکیل شده‌است. نایژک‌ها در شش‌ها به حفره‌های هوایی کوچکی به نام آلوئول ختم می‌شوند.

برونشیت حاد :

شروعی ناگهانی دارد و برای مدت کوتاهی باقی می‌ماند. معمولاً عواملی مانند ویروسها، باکتریها، قارچها، مواد شیمیایی (مانند استنشاق آمونیاک) و سایر علل می‌توانند باعث برونشیت حاد شوند. بسیاری اوقات برونشیت تنها نیست بلکه با التهاب سایر بخش‌های برونشیت مانند عفونت ریوی (پنومونی)، التهاب نایژک‌ها (برونشیولیت) و دیگر موارد همراه است از این‌رو علائم و درمانی مشابه پنومونی دارد.

برونشیت مزمن:

که اغلب ناشی از استعمال سیگار، آلودگی هوا و علل شغلی است همراه با از دست رفتن قابلیت ارتجاعی حبابچه‌های هوایی شش (آمفیزم) جزو بیماری‌های مزمن انسدادی ریه (COPD) طبقه‌بندی می‌شود. COPD دارای سه زیر مجموعه است: آمفیزم, برونشیت مزمن و بیماری مجاری هوایی کوچک (SAD). مواد اعتیاد آوری مانند سیگار، تریاک، حشیش، شیشه، هروئین و… که به صورت تدخینی یا کشیدنی مصرف می‌شوند حاوی گازهای سمی و خطرناکی همچون مونواکسید کربن بوده و مصرف طولانی مدت آنها باعث تخریب بافت ریه و افزایش احتمال ابتلا به برونشیت می‌شود.

چه عاملی موجب ابتلا به برونشیت می گردد؟

برونشیت توسط ویروس ها، باکتری ها و سایر ذراتی که موجب آزار نایچه ها می گردد ایجاد می شود.

برونشیت حاد معمولاً توسط عفونت های ویروسی برونش ها ایجاد می شود (معمولاً توسط همان ویروسی که موجب ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا می گردد). برونشیت در واقع بخشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن در جهت پاسخ به عفونت است؛ چون تورم زیاد نایچه ها به عنوان عملی تدافعی خلط می سازد. علاوه بر ویروس ها، باکتری ها، قرا گرفتن در معرض دود تنباکو یا آلودگی هوا و یا محلول های شیمیایی و بیماری رفلاکس معده می تواند موجب بروز برونشیت حاد شود.

برونشیت مزمن بیش از همه به واسطه دود سیگار ایجاد می شود. با این حال، می تواند در اثر حمله های مکرر برونشیت حاد نیز ایجاد گردد. آلودگی هوا، گرد و غبار، گازهای سمی و بخارات صنعتی نیز در ایجاد برونشیت مزمن مؤثرند.

علائم ابتلا به برونشیت چیست؟

علائم و نشانه های برونشیت حاد و مزمن به قرار ذیل است:

• تورم یا التهاب برونش ها
  • سرفه
  • تولید مخاط شفاف، سفید، زرد، خاکستری یا سبز
  • خس خس سینه
  • تب و لرز
  • احساس ناراحتی و درد در ناحیه قفسه سینه
  • گرفتگی یا آبریزش بینی

برونشیت حاد معمولاً باعث ایجاد سرفه هایی می شود که چندین هفته و حتی پس از برطرف شدن برونشیت ادامه می یابد. تورم بلند مدت برونش ها در برونشیت مزمن موجب ایجاد زخم در نایچه و مجاری تنفسی می شود که خود موجب تولید مقدار زیاد مخاط می گردد. از جمله سایر علائم ابتلا به برونشیت می توان به عفونت های مکرر تنفسی و سرفه اشاره کرد که صبح ها و هم چنین در آب و هوای مرطوب تشدید می یابد.

بیماری برونشیت