آسم

بیماری آسم

درمان آسم در کرج

بیماری آسم (Asthma) نوعی از بیماریهای ریه بوده که بر مسیر جریان هوا که وظیفه حمل هوا به داخل ریه را برعهده دارد تاثیر گذاشته، باعث تنگ شدن و تورم این مسیر شده، مخاط این ناحیه را افزایش می دهد و تنفس فرد مبتلا را سخت کرده و وی را دچار تنگی نفس، خس خس و سرفه می نماید.

عواملی که باعث ابتلا به آسم و حملات آسمی می شوند، شامل:

درمان آسم در کرج

• مواد آلرژی زای موجود در هوا
  • عفونت های تنفسی از قبیل سرماخوردگی و …
  • فعالیت های جسمانی (در آسم های ناشی از ورزش)
  • هوای سرد
  • هوای آلوده و پر دود
  • بعضی از داروهای خاص همچون مسدود کننده های بتا،
  • آسپیرین، بروفن و ناپروسکن
  • ناراحتی های روحی و استرس
  • سولیفیتها و مواد نگه دارنده موجو در بعضی از غذاها
  • بیماری ریفلاکس معده و مری (GERD)
  • چرخه قاعدگی در بعضی از زنان
  • بنابراین پرهیز وکنترل موارد فوق حملات آسم را کاهش میدهد.

علائم آسم

علائم بیماری هم از نظر شدت و هم از نظر شکل علائم در بین افراد متفاوت است. ممکن است شما فقط در هنگام ورزش دچار حملات آسمی شده و یا همیشه در خطر این حملات باشید. علایم و نشانه های بیماری و حملات آن شامل:

• سفت شدن قفسه سینه و یا درد در قفسه سینه
  • مشکل در خوابیدن بدلیل تنگی نفس، سرفه و یا خس خس
  • صدای سوت یا خس خس هنگام بیرون دادن هوا (بازدم)
  • حملات سرفه و خس خس که در هنگام سرماخوردگی، آنفلوانزا و بوسیله ویروس های تنفسی شدید تر می شوند

علایمی که نشان می دهند که آسم شما پیشرفته تر و شدید تر می شود:

• زمانیکه علایم ذکر شده در بالا متداول تر و همیشگی شود
  • افزایش مشکل در تنفس و تنگی نفس شدیدتر (میزان این مشکل با وسیله ای بنام peak flow meter اندازه گیری می شود)
  • نیاز به مصرف بیشتر از دستگاههای استنشاقی

عوارض آسم

عوارض بیماری میتواند مشکل در خوابیدن، کار و تفریح ایجاد کند و به علاوه  باعث بستری شدن پی در پی و طولانی مدت شما در بیمارستان شده و همچنین داروهای درمان آسم در بلندمدت می توانند اثراتی برروی سلامتی بگذارند.

درمان های خانگی برای آسم

هرچند بیشتر افراد مبتلا به این بیماری برای درمان و کاهش شدت بیماری از دارو استفاده می کنند، اما می شود در کنار مصرف این دارو ها با رعایت موارد زیر بیماری آسم را بهبود بخشید. این موارد شامل:

• از دستگاههای تسویه هوا در خانه و محل کار خود استفاده کرده و همچنین برای جلوگیری از ورود هوای آلوده درز پنجره ها را بخوبی بپوشانید.
    • وسایل خانه و محل کار خود را همیشه گردگیری کرده و از آلوده شدن آنها جلوگیری کنید.
    • رطوبت هوا را متعادل کرده و در صورتیکه در مکان هایی مرطوب و نمناک زندگی می کنید با پزشکتان در اینباره صحبت نمایید.
    • نواحی مختلف همچون حمام، دستشویی و آشپزخانه را از وجود قارچ ها و باکتری پاک نمایید و همچنین برای حفظ پاکیزگی محل زندگی حداقل در هفته یکبار خانه تان را تمیز نمایید.
    • اگر هوای بیرون از خانه سرد بود با شال یا ماسک بینی و دهان خود را بپوشانید.

اثربخشی اقدامات لازم برای جلوگیری از پیشرفت آسم اندک است. برخی از این اقدامات نویدبخش هستند از جمله، محدود کردن قرار گرفتن در معرض دود سیگار چه در رحم و چه پس از زایمان و تغذیه با شیر مادر. قرار گرفتن در معرض حیوانات خانگی در دوره‌های دیگر زندگی بی‌نتیجه بوده است و تنها توصیه می‌شود اگر فرد دارای علائم آلرژیک به حیوانات خانگی است، حیوانات خانگی در خانه نگهداری نشوند. محدودیت‌های رژیم غذایی در دوران بارداری و یا در هنگام تغذیه با شیر مادر مؤثر نبوده‌اند و در نتیجه توصیه نمی‌شوند.ممکن است کاهش یا حذف ترکیباتی در محل کار که افراد به آن‌ها حساس هستند، مؤثر باشد.